Cvičení a pohyb

Jak zrychlit metabolismus?

O metabolismu už toho bylo řečeno opravdu hodně. Často obviňujeme „pomalý metabolismus“ z toho, že nejsme schopni zhubnout nebo si váhu udržet. Jenomže, co když je to trochu jinak? Co stojí za metabolickou rychlostí a lze vůbec metabolismus zrychlit?

Pravdy a mýty o metabolismu

Je pravda, že tělesná váha a metabolismus jsou navzájem pojeny, ale možná ne tak, jak byste si mohli myslet. Metabolismus zahrnuje všechny chemické procesy, které lidské tělo každý den provádí, aby se udrželo naživu. Během metabolické výměny tělo převádí kalorie z potravy na energii nebo vyrábí specializované chemikálie, které potřebují pro svou práci buňky. Právě tyto procesy, které vaše tělo provádí každý den, tvoří metabolismus.

Když budeme hovořit o rychlosti metabolismu, svádí to k představě, že lidé s „pomalým metabolismem spalují kalorie pomaleji než ostatní. Na základě této úvahy je zcela logické předpokládat, že metabolismus může znamenat jen to, jak rychle (nebo pomalu) vaše tělo vykonává svou práci.

Ve skutečnosti však metabolická frekvence (nebo přesněji řečeno metabolismus) znamená počet kalorií, které spálíte během 24 hodin proto, abyste udrželi základní procesy v těle. Tedy činností srdce nebo dýcháním.

To samozřejmě nejsou to všechny kalorie, které spálíte za den, ale tvoří z nich poměrně velkou část. Přibližně 75% celkového počtu kalorií, které denně spotřebujete, se spálí pouze k udržení vašeho těla naživu. Zbývající kalorie se využívají během každodenních aktivit a cvičení.

Jaké faktory ovlivňují rychlost metabolismu?

Těla některých lidí používají k provádění těchto základních metabolických procesů více kalorií než těla jiných lidí. To jsou právě ti, o kterých se mylně říká, že mají „rychlý“ metabolismus, naopak těm, jejichž organismus potřebuje málo kalorií je často přisuzován metabolismus „pomalý“.

Jenomže metabolismus není ve skutečnosti o tom, jak rychle spalujete kalorie, ale o počtu kalorií, které je vaše tělo schopné za den spotřebovat. Není úplně možné přimět organismus spalovat kalorie rychleji. Existují jisté faktory, které mají na metabolickou rychlost vliv. Když je budete znát, uděláte si lepší představu o tom, co můžete udělat pro zlepšení vaší metabolické rychlosti.

Velikost těla

Větší lidé mají vyšší metabolickou rychlost než ti menší. Stojí za tím zcela jednoduché vysvětlení, mají více buněk – z nichž každá dělá nějakou metabolickou práci. Tím pádem v konečném důsledku spálí více kalorií. To je také jeden z důvodů, proč mají muži obvykle vyšší metabolickou rychlost než ženy.

Tělesná konstituce

Velmi důležitým faktorem při určování metabolické rychlosti je množství čisté tělesné hmoty, kterou máte. Lidské tělo můžeme rozdělit na dvě části: jedna část je tuk a druhá část je čistá tělesná hmota. Jinými slovy, všechno ostatní, co není tuk – kosti, tělesné tekutiny, orgány a svaly.

Právě tato tělesná hmota určuje vaši metabolickou rychlost, protože každý kilogram čisté hmoty spálí asi 30 kalorií za den. Oproti tomu kilogram tuku spálí pouze 2 kalorie za den. A v tom je právě to tajemství, ve svalových buňkách probíhá mnohem více procesů, které převádějí kalorie na energii, než v buňkách tukových. Takže, když se zvýší poměr svalové hmoty ve vašem těle, zrychlí se i vaše metabolické tempo.

Věk

Jak stárneme, má tělo tendenci ztrácet svalovou hmotu. Jednak tomu přispívají přírodní hormonální změny a jednak za tím stojí pomalejší regenerace svalových poškození, která vyplývají z každodenní činnosti svalů. S menším počtem svalových buněk pak tělo spaluje méně kalorií.

Pohlaví

Muži spalují více než ženy ze dvou jednoduchých důvodů. Obvykle jsou větší a mají sklon mít víc svalové hmoty než ženy.

Příliš velké snížení příjmu kalorií

Když se váš kalorický příjem hodně sníží, vaše metabolická rychlost se může propadnout. Když se nad tím zamyslíte, dává to smysl, vaše tělo se jen pokouší udělat stejnou metabolickou práci s menším počtem kalorií, aby vás udrželo naživu. Obecně ale platí, že tyto úbytky jsou relativně malé, obzvláště pokud počet přijatých kalorií zmenšujete postupně, nikoliv dramaticky.

Možná se ptáte, co s tím? Máme pro vás pár tipů, jak zvýšit metabolickou rychlost:

Jezte dost proteinuVaše tělo používá protein, který přijímáte k vybudování a opravě svalové tkáně. Pokud ve své dietě nemáte dostatek proteinu, vaše tělo jednoduše nemá suroviny, které potřebuje pro výrobu a opravu svalových buněk.

Vytvořte si svalovou hmotu – To je pravděpodobně jedna z nejdůležitějších věcí, kterou můžete udělat, protože svaly zvyšují množství čisté tělesné hmoty, kterou máte, což zvyšuje vaši celkovou metabolickou rychlost. A nemyslete si, že cvičení je jen pro mladé. Se správnou stravou a správným cvičením je vaše tělo schopno budovat svaly v kterémkoli věku.

Zvyšte svou každodenní aktivitu – jakákoli činnost samozřejmě pálí kalorie, ale to samo o sobě neovlivňuje vaši metabolickou rychlost. Když cvičíte, využíváte svaly k pohybu těla, a to pomáhá zachovat svalovou hmotu. Navíc aktivita v konečném důsledku pomůže i vyrovnat pokles metabolické rychlosti, způsobený snížením příjmu kalorií.

Přidat komentář

Klikni a přidejte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *